Vi har alltid för avsikt att lösa din reklamation så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ansvarar för att våra kunder ska få felfria prylar vid leverans och att prylarna fungerar.
Vi ansvarar dock inte för skador som orsakats av felaktig hantering, ovarsamhet från dig eller förslitningskador.
Hanteringstiden vid reklamation är normalt 1-3 veckor.
För att göra en reklamation
- Skicka ett mail till: reklamation@sportfiskeprylar.se eller använd chatt/hjälpfunktionen nere till höger på sidan
- Inkludera följande information
- Ordernummer
- Vilken artikel det gäller
- Bild på skada
- Beskrivning av skadan/felet
Våra webbkunder kan även göra sin reklamation över disk i vår fysiska butik i Stockholm.
Vi kan tyvärr EJ ta emot reklamationer vid våran Click & Collect i Veddesta.
Att tänka på innan reklamation:
Reklamation av fiskerullar
Fiskerullar utsätts för stor belastning och kräver regelbunden skötsel. Rengör och smörj rullen enligt tillverkarens instruktioner och skölj alltid av den i sötvatten efter fiske i saltvatten – salt är en vanlig orsak till att rullar börjar strula. Regelbundet underhåll kan drastiskt öka livslängden.
Slitage, särskilt vid fiske med tunga beten, är normalt och täcks inte av garantin. Vid missljud, försök att serva rullen först. Om problem kvarstår kan vi hjälpa dig skicka rullen på service mot en kostnad. Vanliga problem inkluderar rostiga eller utslitna lager - fiske med tunga beten sliter på rullar och slitage kommer att uppstå vilket leder till att delar i rullen behöver bytas ut, detta täcks inte av garantin.
Innan reklamation av en fiskerulle pga. missljud så bör du testa att serva rullen först - rengör, olja och fetta in.
Reklamation av fiskespön
Ett fiskespö är i regel ömtåligt, det gäller att man hanterar sina spön mycket varsamt. Klämskador, slag/stöt mot klingan eller ej ordentligt ihopsatta spödelar skadar spöt och räknas som handhavandefel som ej kan reklameras.
Skadade toppöglor beror oftast på att fiskedraget eller tafsen vevats in för långt. Ett spö är som sagt känsligt, det är långt ifrån oförstörbart - så bottennapp som rycks loss för hårt med hjälp av spöt kan resultera i att spöt går av, det är inte en reklamation.
De linor vi använder idag (flätade linor eller sk. superlinor) är oftast betydligt starkare än spöt vilket resulterar i att spöt går av före linan vid för hård ansträngning. Så var rädd om ditt spö - förvara i fodral eller gärna i spötub. På finare odelade spön rekommenderar vi sk. rod socks/spöstrumpor.
Vid reklamation av ett fiskespö ska du ta en närbild av skadan samt en bild på hela spöt vilket är ett krav från leverantören som sedan bedömmer skadan. I vissa fall kräver leverantören att få se spöbrottet för att bedöma skadan och vid dessa fall kommer du få såga av spöt 10 cm vid varje sida av spöbrottet och skicka till oss.
Reklamation av fiskedrag/beten
Ett fiskedrag klarar rätt mycket stryk av fisken men ett kast in i en sten kan bli för mycket. Är betet tex tillverkat i plast kan betet spricka och kan börja ta in vatten. Detta är inte en reklamation utan ett handhavandefel.
En jigg/gummibete som går sönder mot en gäddtand kan heller inte reklameras, gäddan har vassa tänder och har man otur så tål jiggen bara en fisk.
Transportskador
Om en produkt från Sportfiskeprylar.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till Postnord och även direkt meddela oss på reklamation@sportfiskeprylar.se.
En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att PostNord kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Sportfiskeprylar.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.
Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till Postnord, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.
Kontaktuppgifter till Postnord
Telefon: 0771 – 33 33 10
E-post: kundservice.se@postnord.se
Webb: www.postnord.se/reklamera
Efter att din reklamation mottagits får du en bekräftelse med ärendenummer via post, e-post eller direkt på skärmen beroende på hur du anmält. Om mer information behövs, som kvitton eller foton, kontaktar PostNord dig.
De återkommer med besked så snart som möjligt:
- Inrikes saknat gods: upp till 30 dagar.
- Utrikespaket: upp till 60 dagar.
Vid skador ersätts värdeminskningen, men endast styrkta skador ersätts – inte indirekta kostnader.