Vi erbjuder 2 års garanti på samtliga av våra produkter. Så länge varan är köpt inom garantitiden går det att skicka in reklamationsförfrågan. För att en reklamation skall godkännas krävs att defekten kan härledas till ett bakomliggande fabrikationsfel.
Reklamationer skall alltid inkomma till oss via mejl på reklamation@sportfiskeprylar.se, då med bild på defekten, felbeskrivning samt ordernummer för köpet.
Att tänka på innan reklamation
Reklamation av fiskerullar
Fiskerullar utsätts för stor belastning och kräver regelbunden skötsel. Rengör och smörj rullen enligt tillverkarens instruktioner och skölj alltid av den i sötvatten efter fiske i saltvatten – salt är en vanlig orsak till att rullar börjar strula. Regelbundet underhåll kan drastiskt öka livslängden.
Slitage, särskilt vid fiske med tunga beten, är normalt och täcks inte av garantin. Vid missljud, försök att serva rullen först. Om problem kvarstår kan vi hjälpa dig skicka rullen på service mot en kostnad. Vanliga problem inkluderar rostiga eller utslitna lager - fiske med tunga beten sliter på rullar och slitage kommer att uppstå vilket leder till att delar i rullen behöver bytas ut, detta täcks inte av garantin.
Innan reklamation av en fiskerulle pga. missljud så bör du testa att serva rullen först - rengör, olja och fetta in.
Reklamation av fiskespön
Ett fiskespö är i regel ömtåligt, det gäller att man hanterar sina spön mycket varsamt. Klämskador, slag/stöt mot klingan eller ej ordentligt ihopsatta spödelar skadar spöt och räknas som handhavandefel som ej kan reklameras.
Skadade toppöglor beror oftast på att fiskedraget eller tafsen vevats in för långt. Ett spö är som sagt känsligt, det är långt ifrån oförstörbart - så bottennapp som rycks loss för hårt med hjälp av spöt kan resultera i att spöt går av, det är inte en reklamation.
De linor vi använder idag (flätade linor eller sk. superlinor) är oftast betydligt starkare än spöt vilket resulterar i att spöt går av före linan vid för hård ansträngning. Så var rädd om ditt spö - förvara i fodral eller gärna i spötub. På finare odelade spön rekommenderar vi sk. rod socks/spöstrumpor.
Vid reklamation av ett fiskespö ska du ta en närbild av skadan samt en bild på hela spöt vilket är ett krav från leverantören som sedan bedömmer skadan. I vissa fall kräver leverantören att få se spöbrottet för att bedöma skadan och vid dessa fall kommer du få såga av spöt 10 cm vid varje sida av spöbrottet och skicka till oss.
Reklamation av fiskedrag/beten
Ett fiskedrag klarar rätt mycket stryk av fisken men ett kast in i en sten kan bli för mycket. Är betet tex tillverkat i plast kan betet spricka och kan börja ta in vatten. Detta är inte en reklamation utan ett handhavandefel.
En jigg/gummibete som går sönder mot en gäddtand kan heller inte reklameras, gäddan har vassa tänder och har man otur så tål jiggen bara en fisk.